MAN - Siemens

22.08.2009 08:03

Bratislavská elektrická účastinná spoločnosť objednala v roku 1939 na začatie premávky moderných trolejbusov v Bratislave štrnásť vozidiel vo firme MAN Nürnberg. Karosériu na podvozku MAN vyrobila továreň Sodomka Vysoké Mýto a elektrickú výzbroj dodala filiálka fabriky Siemens v Bratislave
.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet

1.

MAN - Siemens

61–70

1941

1941

1955 – 1961

10

2.

MAN - Siemens

71–74

1942

1942

1957 – 1959

4

Spolu:

1941 – 1942

 

14

Technické parametre

Dĺžka: 9180 mm
Šírka: 2500 mm
Výška: 3380 mm
Počet dverí: 1 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie: 28 + 1
Počet miest na státie: 42
Celkový počet miest: 70 + 1
Elektrická výzbroj: Siemens, stýkačová
Motor: Siemens (550 V)
Výkon motora: 75 kW
Počet motorov: 1
Celkový výkon: 75 kW
Maximálna rýchlosť: 50 km/h

Popis

Vozidlá mali oceľovú karosériu zvnútra obloženou drevom, pričom v pravej bočnici boli jediné štvordielne skladacie dvere pre cestujúcich. Sedadlá výrobca umiestnil pozdĺžne (23 miest) a na zadnom čele priečne (5 miest). Priestor pre vodiča, do ktorého sa dalo nastúpiť aj cez manipulačné dvere v ľavej bočnici trolejbusu, oddeľovala drevená stena a sklené výplne. Prúd z trolejového vedenia do vozidla prenášali palicové zberače umiestnené nad sebou bez sťahovacích lán, takže manipuláciu so zberačmi vodič vykonával pomocou bambusovej tyče. Na zadnom čele upevnili pod oknom rezervné koleso.

Prevádzka

Vozidlá začínali premávku na prvej trolejbusovej linke „M“ dňa 31. júla 1941 a o krátky čas sa zaradili aj na nové trolejbusové linky „P“ a „H“. V premávke slúžili do konca 50-tych rokov, krátky čas aj s vlekmi Karosa D 4. Začiatkom 1950-tych rokov prešli vozidlá generálnymi opravami v dielňach dopravného podniku. Zaujímavosťou bol fakt, že sa počas premávky dvere nezatvárali, takže sa z trolejbusov dalo vyskakovať aj za jazdy podobne ako z dvojnápravových električiek.

Vyraďovanie a likvidácia

Po nehode bolo vyradené vozidlo #61, zvyšné po prečíslovaní na #122 - 134 zrušili v rokoch 1957 - 1961.

© 2009 Všetky práva vyhradené.

Vytvorte si web stránku zdarma!Webnode