Daimler - Stoll #1 - 4

21.08.2009 16:20

Dňa 19. júla 1909 začala premávku Bratislavská elektrická autobusová linka do Vydrickej doliny (Pozsony - Vödricvölgyi Villamos Automobil Vonal - PVAV) s otvorenými vozidlami systému Elektro - Daimler - Stoll #1 - 4 vyrobenými vo firme Österreichische Daimler Motoren Gesellschaft vo Wiener Neustadt. Štyri letné trolejbusy boli zakúpené za 76000 korún.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet

1.

Daimler - Stoll

1–4

1909

1909

1915

4

Spolu:

1909

 

4

Technické parametre

Dĺžka: 4900 - 5500 mm
Šírka: 1800 mm
Rozvor: 3500 mm
Počet miest na sedenie: 24 + 1
Počet miest na státie: 0
Celkový počet miest: 24 + 1
Pohotovostná hmotnosť: cca 3000 kg
Elektrická výzbroj: priama, odporová
Motor: Lohner - Porsche
Výkon motora: 15 kW
Počet motorov: 2
Celkový výkon: 30 kW
Maximálna rýchlosť: 15 - 18 km/h

Popis

Oceľový podvozok niesol drevenú skriňu s troma otvorenými oddielmi výlučne pre sediacich cestujúcich. V prípade nepriaznivého počasia pasažierov chránili rozvíjateľné plachty upevnené koženými remeňmi pri nosných stĺpikoch karosérie. Pohodlie počas jazdy v dvojnápravovom trolejbuse zabezpečovalo listové vypruženie pojazdu. Oceľové kolesá mali obutie z gumových obručí, v nábojoch zadných kolies umiestnili elektromotory poháňajúce vozidlo. Trakčný prúd privádzal z dvojvodičového trolejového vedenia špeciálny vozík systému Mercedes - Stoll s prívodným káblom ku skrini trolejbusu. Vodič sedel nad prednou nápravou uprostred čela karosérie oddelený od cestujúcich polovičnou sklenou stenou. Vyfarbenie trolejbusu bolo svetlošedo-biele alebo krémové.

Prevádzka

Vozidlá v letnom vyhotovení slúžili na dvojstopej trati od Palugyayiho paláca pod Hlavnou stanicou na Železnú studničku v prípade priaznivého počasia. Vďaka častým preventívnym opravám motora boli v prevádzke po motorickej stránke takmer bezporuchové. Vyskytli sa však početné prasknutia gumových obručí, ktoré skomplikovali prevádzku vozidiel a pripísali sa ku úpadku spoločnosti.

Vyraďovanie a likvidácia

Všetky štyri otvorené trolejbusy boli vyradené po skončení prevádzky trolejbusovej trate na Železnú studničku v roku 1915. Neúspechom sa tak skončil prvý pokus prevádzkovať trolejbus v Bratislave.

© 2009 Všetky práva vyhradené.

Tvorba webu zdarmaWebnode