Trolejbusy FBW Oerlikon

Weka Wetzikon, ktorá ponúkla najnižšiu cenu. Vozidlá FBW - Oerlikon mali podvozok od firmy Franz Brozincević & Cie., Wetzikon (FBW), karosériu vyrobila továreň Tüscher & Co., Zürich a elektrická výzbroj pochádzala od firmy Maschinenfabrik Oerlikon (MFO), Zürich. Trolejbusy boli dokončené v januári 1945, kvôli vojnovým udalostiam však bola firma Weka požiadaná, aby trolejbusy do skončenia druhej svetovej vojny uskladnila. Vozidlá nakoniec dorazili do Bratislavy až na jar 1947.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet

1.

FBW - Oerlikon

75–80

1944 – 1945

1947

od 1963

6

Spolu:

1944 – 1945

 

6

Technické parametre

 

Dĺžka: 10180 mm
Šírka: 2400 mm
Výška: 3250 mm
Počet dverí: 2 + 1 manipulačné pre vodiča
Počet miest na sedenie: 30 + 1
Počet miest na státie: 40
Celkový počet miest: 70 + 1
Pohotovostná hmotnosť: 8050 kg
Elektrická výzbroj: Oerlikon, stýkačová
Motor: Oerlikon (600 V)
Výkon motora: 81 kW
Počet motorov: 1
Celkový výkon: 81 kW
Maximálna rýchlosť: 52,5 km/h

Popis

Vstup do interiéru s pozdĺžnym usporiadaním sedadiel umožňovalo dvojo dvojdielnych mechanicky ovládaných dverí. Do kabíny vodiča oddelenej od priestoru cestujúcich drevenou stenou s modrými sklami viedli z pravej strany manipulačné dvere. Vetranie salónu zabezpečovali bočné polospúšťacie okná, u vodiča otvárateľné čelné okná. Interiér vykurovali odporové telesá pod sedadlami. Žiarovkové osvetlenie salónu napájala vozová batéria, prúd k trakčným obvodom privádzali tyčové zberače s automatickými sťahovákmi na zadnom čele. Vyfarbenie trolejbusu bolo tmavočerveno-krémové, pričom krémová bola aj celá strešná časť.

Úpravy

Trolejbusy neprešli zásadnejšími úpravami. V roku 1952 prešli všetky vozidlá generálnou opravou. V rokoch 1994 - 2005 bolo v dielňach DPB rekonštruované vozidlo #80 do vystavovateľného stavu, pričom dostalo nový interiér, ktorý je replikou pôvodného.

Prevádzka

Jednoduché vozidlá s dobrými jazdnými vlastnosťami slúžili v bratislavskej doprave od 28. augusta 1947 do roku 1963. Nakoľko šlo o kapacitnejšie vozidlá ako trolejbusy MAN - Siemens, spočiatku sa vypravovali najmä tam, kde si situácia vyžadovala prepraviť viac osôb.

Vyraďovanie a likvidácia

Všetky trolejbusy boli vyradené v roku 1963. Po vyradení sa zachovali až štyri trolejbusy u súkromných majiteľov, ktorým boli odpredané. Voz #76 sa nachádzal v Dúbravke, #77 na majeri na Štefanovičovej ulici (pri budove dnešného Ministerstva financií), #78 na Trnávke a #80 vo Vajnoroch. Trolejbusy #76 a 77 boli zošrotované pred rokom 1994, voz #80 je od roku 1994 vedený ako historické vozidlo a trolejbus #78 sa vrátil do dopravného podniku v roku 2005, pričom jeho časti boli použité pri rekonštrukcii historického vozidla #80.

Vyradením týchto vozidiel začala éra prevádzkovania trolejbusov výlučne československej resp. neskôr českej výrob

HISTORICKE VOZIDLA 

Evidenčné číslo:
80        
Typ: FBW - Oerlikon
Výrobca: Brozincevič, Tüscher & Co. Zürich, Oerlikon
Rok výroby: 1944 - 1945
Sprevádzkovanie: 1947
Vozovňa: Trnávka
Rekonštrukcie a úpravy: GO (1952)

Rekonštrukcia na historické vozidlo (199x - 2005) - vozidlo bolo rekonštruované do vystavovateľnej podoby bez elektrickej výzbroje.
Iné údaje: Po vyradení v roku 1963 sa dostal do rúk súkromného majiteľa vo Vajnoroch, odkiaľ bol v roku 1994 prevezený do areálu vozovne Trnávka. Pôvodne mal byť rekonštruovaný do roku 1995, ale jeho rekonštrukcia sa na dlhý čas zastavila. V roku 2005 boli pri oprave tohto trolejbusu použité diely z trolejbusu #78.

sučasni majitel dpb bratislava

© 2009 Všetky práva vyhradené.

Tvorba webu zdarmaWebnode